Saturday, September 5, 2009

KENANGAN MASA KECILKU

Teringat masa bersekolah rendah dulu di tahun 60an. Zaman tu mana ada air paip, jadi kenalah mandi di perigi atau sungai. Yang seksanya mandi pagi nak ke sekolah. Apa tidaknya, nak mandi kena ke perigi yang letaknya kira2 100 kaki daripada rumah. ( perigi mesti digali jarak 100 kaki atau lebih dari rumah supaya air kumbahan daripada dapur dan tandas tidak mencemarkan air perigi).

Inilah kenangannya DIGIGIT KONGKIAK.


Ini ler rupa dan bentuk semut kongkiak ni.. Dia ni keturunan Anai2 ataupun dikenali sebagai Askar berani mati anai2….


Kongkiak lagi besar dari kerengge, memang berbisa dan boleh dijumpai di laman rumah, ditanah perkuburan, bukit, berwarna kemerahan Dia bergerak sama seperti semut, dalam barisan.


Kalau kena GIGIT tu..WAH DUH!!! SANGAT SAKIT.....

APA LAGI MENGANCINGKAN GIGI LER. ITU PETUA ORANG TUA2 SUPAYA GIGITANNYA TIDAKLAH DALAM MENCENGKAM KAKI KITA. APABILA KENA GIGIT KAKI KITA PUN TEKINGKENG LAH...TERLONCAT-LONCAT DENGAN KAKI YANG KENA GIGIT TU KE ATAS. CEPAT2 LAH KITA MEMBUANGKAN SENGATNYA ITU. KALAU KEDUA2 KAKI KENA GIGIT PULA ...MEMANG KES NAYA LER..

Anak kampung ni memang imunitinya kuat yer... bila kena gigi kongkiak itu tidaklah pula perlu ke rumah sakit. Cukup dengan buangkan gigi kongkiak yang terlekat di tapak kaki tu dan osok lebih kurang jer dah baik. Paling2 teruk pun sapu saja dengan minyak angin. Tidaklah pula ponteng sekolah disebabkan di gigit kongkiak itu.



Tak pernah tengok pula orang kena gigit kogkiak bengkak-bengke sampai macam gambar ni pulak.


ITULAH KEHIDUPAN, MASA BERLALU ZAMAN BERUBAH DAN ANAK YANG NAK MANDI PAGI UNTUK KE SEKOLAH TIDAKLAH BERHADAPAN DENGAN KOGKIAK LAGI.

No comments:

Post a Comment