Sunday, August 30, 2009

PELANCONGAN

Lama dah, dalam bulan Disember 2004, saya dan suami berkesempatan melancung ke Iran. Hanya sempat melawat di sekitar Teheran sahaja, sebelum kita meneruskan perjalanan ke Istanbul, Turkey. Sempat juga melawat istana Shah Iran yang begitu cantik dan dibuat daripada "cut glass". Sungguh cantik, memancar-mancar cahayanya. Terfikir adakah begini indahnya nanti kediaman kita di Syurga nanti. Disamping itu, saya juga melawat ke kediaman Ayotullah Khomeni.Kediaman kedua-dua pemimpin itu sangat jauh berbeza,(nak cari gambar lama tu ler..)

Tidak sangka pula ada "CAVE DWELLERS" diIran yang inggal di dalam rumah-rumah yang dibina di dalam gua atau gunung. Kalau tidak mestilah awal-awal lagi kita minta agensi pelancungan tu masukkan ke dalam pakej perlancungan . Best juga yer kalau dapat melihat sendiri perkampungan ini.
Agaknya mereka suka tinggal di rumah sebegini kerana pengaruh cuaca kot... Secara semulajadi suhu jadi lebih panas dalam musim dingin dan suhunya jadi lebih sejuk pula dalam musim panas.

Troglodyte village in Iran
In the north east of Iran at the foot of Mount Sahand in Kandovan, the villagers live in cave homes carved out from the volcanic rock.
The age of some houses is more than 700 years.
Very impressive.







No comments:

Post a Comment